Dotyczy to również niemieckiego stosunku pracy, chociaż istnieją wyjątki na korzyść pracowników. Rozróżnia się tutaj, kto ponosi odpowiedzialność za to, że pracownik nie jest zdolny do wykonywania pracy w Niemczech. § 615 niemieckiego kodeksu cywilnego reguluje przypadki, w których pracodawca w Niemczech nie może przyjąć wykonania pracy przez pracownika. Jeśli niemiecki pracodawca nie może przyjąć wykonania świadczenia zaoferowanego przez pracownika, popada w tzw. zwłokę odbioru, tzn. musi zapłacić pracownikowi za godziny, mimo że ten nie pracował w Niemczech.
Odpowiadając na pytanie, kiedy niemiecki pracodawca jest w tzw. zwłoce w odbiorze, niemieckie orzecznictwo rozróżnia ryzyko gospodarcze i ryzyko operacyjne, które niemiecki pracodawca musi ponieść w każdym przypadku.
Przykład
Pracodawca wyznaczył trzy współpracowniczki do pracy w Niemczech w godzinach od 18.00 do 22.00, kiedy sklep jest otwarty. Ponieważ jednak po godz. 20.00 do sklepu nie przychodzili klienci, kierownik oddziału odesłał trzech współpracowników o godz. 20.30 do domu z informacją, że będą musieli odrabiać te 90 minut.
Problem braku klientów, a tym samym pytanie, czy niemiecki pracodawca może cokolwiek zrobić z pracą pracowników, stanowi jego ryzyko gospodarcze. Musi zapłacić trzem współpracownikom za 90 minut pracy.
Zgodnie z orzecznictwem niemieckiego Federalnego Sądu Pracy (BAG) obejmuje to z jednej strony zakłócenia spowodowane awarią materialnych lub osobowych zasobów przedsiębiorstwa, np. awarią ogrzewania, a z drugiej strony wpływy zewnętrzne, które stanowią dla niemieckiego pracodawcy „siłę wyższą”, np. katastrofy, szkody pożarowe.
Nawet jeśli zakład pracy w Niemczech musi zostać czasowo zamknięty z powodów prawnych, np. z powodu zamknięcia zakładu przez niemiecką policję, pracodawca ponosi ryzyko gospodarcze.
Przykład
Z powodu burzy i ryzyka obluzowania się dźwigarów dachowych w ciągu kilku minut ewakuowana zostaje naziemna część dworca głównego w Berlinie. Wszyscy pracownicy muszą opuścić swoje stanowiska w tym miejscu i nie mogą kontynuować pracy.
Niemiecki pracodawca nie może już dłużej korzystać z pracowników, ponieważ nie może otworzyć swojego punktu sprzedaży z powodu ewakuacji przez policję. Niemiecki pracodawca sam ponosi to ryzyko operacyjne. Musi on, tak jak w pierwszym przykładzie, wypłacić pracownikom wynagrodzenie za stracone godziny.